Voorbeelden van rollen die kunst zoal speelt in organisaties zijn:
visualiseren van abstracte zaken;
decoratie;
marketinginstrument (intern en extern);
public relations;
teambuilding;
instandhouding van cultureel erfgoed;
religieuze en existentiele vragen;
rituele functie;
investering;
halffabrikaat (decoratie van producten voor bijvoorbeeld toerisme);
product waar dienstverlening van de organisatie op gebaseerd is;
klant (de kunstwereld koopt veel producten en diensten in van derden);
luxeartikel (gevoel van status en rijkdom);
meetinstrument van sociale positie (volgens de sociologie zijn voorkeuren in kunst deels persoonlijk, deels afhankelijk van sociale klasse en de rang binnen die sociale klasse);
technologische innovatie (technische vondsten of nieuwe gebruikstoepassingen van bestaande techniek door kunstenaars);
verbeelding van de bedrijfscultuur;
verbeelding van toekomstideeën;
creatief proces (kunst beïnvloed de timing en de aard van sociale en individuele processen);
bron van innovatiemethodes (methodes om tot 'nieuwe' zaken te komen);
meetinstrument van 'tijdsgeest';
indicator van niches;
extern geweten.