ORGACOM ORGACOM ORGACOM ORGACOM ORGACOM
» 2005: Kunsthotel | » 2005: OCD | » 2005: Cornelsen | » 2005: 't Hooghe Landt | » 2005: Gaatkensoog | » 2005: Zuidas | » 2005: Interessi Zero |
 

2005: Fusie met Display

In de tentoonstelling 'Fusie' wordt door Orgacom en hedendaagse kunstruimte Display een symbolische 'fusie' voorgesteld. Zowel Orgacom als Display hebben waarden, kunstzinnige idealen, werkwijzen en gewoonten, mensen, financiers, publiek, institutionele positionering, marketing etc. Al deze 'ingrediënten' worden door elkaar gemixt worden en, gecombineerd met andere organisatiemodellen die werken binnen de context van Praag, opnieuw samengevoegd tot acht nieuwe proto-organisaties, allemaal met andere prioriteiten en werkwijzen. De resulterende acht nieuwe organisaties zijn tentoongesteld in een tentoonstelling in Display Galerie (Praag). Tijdens de opening van de expositie stemt het publiek van Display en een deskundige jury (hoofdredactuur Umelec Jiri Tacek, gallerist Jiri Svestka en journalist van Reflex Peter Wolf) op hun favoriet uit de voorgestelde proto-organisties. De proto-organisatie die de meeste stemmen krijgt zal een kunstproject realiseren vanuit de prioriteit die bij de betreffende organisatie hoort. Orgacom heeft Scott Rigby, directeur van kunstruimte Basekamp uit Philadelphia, als consultant bij dit project betrokken aangezien Orgacom en Scott het idee voor een fusie concept samen hebben gegenereerd.


Display

De Tsjechische kunstruimte Display heeft een solide professionele reputatie als de enige kunstruimte in Praag met een coherent internationaal hedendaagse kunst programma. Aan de ene kant heeft Display de ambitie om te institutionaliseren en aan de andere kant bestaat er een diepgeworteld verlangen om 'alternatief' te blijven. Display toont ook af en toe een dag lang Praagse kunstenaars in hun ruimte of meerdere dagen tijdens buitenlandse kunstbeurzen.

Contemporary art spaces in Praguer
netc. galerie (jaromírova 18,praha 2-nusle, contact jirí franta 777 903 052 or jirí skála 776 627 391)
Art&Antiques Magazine, journaliste Lenka LindaurovárnJellini Gallery, contact Maria Seranovarn
Display
» Scart
» Ciant
» AM 180
» Futura
» PAS
» Jiri Svestka
» Tranzit
» Umelec


Proto-organisations

download engels document: » Proto-organisations
26Kb.doc

 

2005: Kunsthotel

Orgacom startte tijdens de tweede Tirana Biënnale in 2003 met een project over NGO's en expats in Albanië. Door vele gesprekken met Albanese kunstenaars en kunststudenten realiseerde Orgacom uiteindelijk twaalf voorstellen voor kunstprojecten waarin kunst- en NGO-belangen werden samengebracht. Bezoekers van de biënnale (de meeste bezoekers waren Albanezen) konden stemmen op twaalf voorstellen. Het 'winnende' kunstvoorstel heette 'Kunsthotel'. Orgacom heeft haar voorstel van 'Kunsthotel' in oktober 2005 uitgevoerd met deelnemende kunstenaars:
Adela Demetja
Syabhit Shkreli
Era Tula
Stefano Romano
Irgin Sena

De Albanese kunstenaars die werk maken binnen Orgacom's concept van het Kunsthotel namen een hedendaagse herinterpretatie van de Saze als uitgangspunt. Leonard Qylafi: Rond 1900 was het gebruikelijk in Albanië om een traditioneel orkest te laten spelen in de centrale hal van een hotel. Zo'n hotel-orkest wordt een Saze genoemd. De muziek werd gezien als een teken van gastvrijheid en niet alleen de gasten, maar ook de plaatselijke bevolking schaarde zich rond de Saze als ze behoefte hadden aan aanspraak of het laatste nieuws. Ieder hotel had een eigen Saze. De meest vermaarde Saze's toerden rond en speelden ook in andere hotels. Op die manier kwam de lokale bevolking in aanraking met liederen en geschiedenissen uit andere delen van het land. De Italianen maakten voor de tweede wereld oorlog (ten tijde van het Ahmet Zogu King regime) de eerste opnames van beroemde Saze's en persten er platen van. Op de B-kant van iedere Saze-plaat was Italiaanse fascistische muziek te horen. Zo trachten de Italianen de Albanese cultuur te infiltreren.

Het Saze idee staat ook centraal in de artist-in-recidence periode van de deelnemende Albanese kunstenaars in Hotel Mariakapel te Hoorn in februari 2006.

» Tirana Biënnale 2003 project van Orgacom

 

2005: OCD

Het Korps landelijke politiediensten heeft de afgelopen jaren een nieuwe meldkamer en Operationeel Centrum gebouwd in Driebergen: het OCD. In het OCD zijn operationele diensten ondergebracht vanuit verschillende ministeries. In het kader van de één procents regeling was er een budget beschikbaar voor een kunsttoepassing. In samenspraak met het OCD heeft Bureau Rijksbouwmeester besloten om de opdracht voor het realiseren van een kunstwerk te geven aan Orgacom. De nadrukkelijke wens van de projectorganisatie was om geen traditioneel kunstwerk plaatsen, maar de samenwerking en ondersteuning tussen de medewerkers in het Operationeel Centrum Driebergen en de gebruikers daarbuiten centraal te stellen in de kunstopdracht. Het uitgevoerde plan is:

Situational awareness
De diensten kijken vanuit verschillende oogpunten naar een situatie en vullen elkaar aan. Om die reden zocht Orgacom naar een ruimtelijk beeld, maar vanwege de beperkte ruimte was alleen een plat vlak mogelijk. Hologrammen zijn vlak, maar tegelijkertijd kun je het onderwerp van een hologram van verschillende kanten bekijken. Ook is het mogelijk het onderwerp te animeren; dan lijkt het onderwerp te bewegen als de kijker langs het hologram loopt. Bovendien zijn bij hologrammen andere kleuren te zien afhankelijk van de hoek waaronder het beeld bekeken wordt. Orgacom koos voor een hologram omdat een verloop van de kleuren rood naar groen via geel mogelijk is om de verschillende alarm/alertheidstadia aan te geven. In het hologram zijn verschillende menselijke reacties te zien die herkenbaar zijn voor de hulpdiensten die in de nieuwe meldkamer werken. De afbeeldingen in het hologram geven een situatie weer van vlak voor tot vlak na een ongeluk. Het ongeluk zelf is niet in beeld, maar de reacties van de mensen eromheen wel. De afbeelding laat verschillende reacties op een ongeluk zien zoals: schok, hulp, bellen, overleg tussen personen en wijzen. De hologrammen komen ook op de vele tientallen vestigingen te hangen die met het OCD te maken hebben.

 

2005: Cornelsen

In het kader van de tentoonstelling 'Produkt & Vision, Interfaces and boundaries in art and economy' in de Kunstfabrik Am Flutgraben 3 te Berlijn (Duitsland)
geeft Orgacom een workshop over de rollen van kunst in bedrijven aan het bedrijf Verlag Cornelsen (producent van schoolboeken). In deze workshop komt ook de geschiedenis van de verhouding tussen kunst en bedrijven aan bod. Van de workshop is een video gemaakt van 13 minuten. Terwijl de mensen van Cornelsen praten over hun wensen en ideeen betreffende kunst in hun bedrijf, lopen er woorden over het beeld die de rollen van kunst weergeven die worden genoemd.

Deelnemende kunstenaars: Acces Local (Paris), Mari Brellochs (Berlin), Neil Cummings/Marysia Lewandowska (London), Katja Diallo (Dordrecht/Berlin), etoy.CORPORATION (Zürich), Rainer Goerss (Berlin), Kent Hansen (Kopenhagen), Imagination Lab (Lausanne), Lucy Kimbell (London), Learning Lab Daenemark (Kopenhagen), Orgacom (Amsterdam), osb-i systemische Organisationsberatung (Tübingen, Wien), REINIGUNGSGESELLSCHAFT (Dresden), Institut für Ressourcenschonung Innovation und Sustainability (Berlin), Henrik Schrat (Berlin), Enno Schmidt (Frankfurt a.M.), Barbara Steveni (London), Joël Verwimp (Berlin).

 

2005: 't Hooghe Landt

Middelbare school 't Hooghe Landt College, onderdeel van het Meridiaan scholencluster te Amersfoort gaf opdracht aan Orgacom om kunstwerken te realiseren op de locatie Parelhoenstraat. Teike Asselbergs, een oud-leerlinge van de school, en Elias Tieleman betrokken de leerlingen in het kunstproces en bij de keuze uit een aantal opties. De leerlingenpopulatie van de Parelhoenstraat bestaat uit brugklassers en eindexamenleerlingen. Deze twee uitersten als publiek vormen een uitdaging. Dankzij een gift van de ouders een subsidie van de Mondriaan Stichting was het mogelijk twee kunstwerken te realiseren: een jukebox in de aula en drie dimensionale letters op het schoolplein. Beide kunstwerken zijn ontworpen samen met ZEDZ. De jukebox bestaat uit het woord Parelhoen and verwijst naar de naam van de straat, buiten, terwijl het kunstwerk binnen bestaat uit de naam van de school: 't Hooghe Landt.

Publicatie:
Viveka van de Vliet 'De mysterieuze ZEDZ' in: ITEMS maart-april p. 72-81

» ZEDZ


Kunstvoorstellen van Orgacom
De tien plannen voor 't Hooghe Landt College te Amersfoort
download nederlands document: » Kunstvoorstellen van Orgacom
23Kb.doc

 

2005: Gaatkensoog

In het kader van 'Het Elastisch Perspectief', het overkoepelend kunstplan voor Barendrecht-Carnisselande, heeft Orgacom de opdracht gekregen een kunstwerk te realiseren in de wijk Gaatkensoog. De wijk is omgeven door water en er zijn veel verwijzingen naar de waddeneilanden, in de straatnamen, de detaillering van de gebouwen en in de rij vuurtorens die dienst doen als woningen. Een groot aantal mensen die ervoor kiezen in de wijk te wonen, hebben affiniteit met het water. Er wonen ook veel forensen op het eiland. Er is één toegangsbrug waarvoor Orgacom het plan ontwikkelde om de brug er uit te laten zien als een veerpont. Dichter Drs. P gaf toestemming om een paar regels uit zijn gedicht 'heen en weer' op een houten bord te graveren en deze aan de brug-pont te bevestigen.

Heen en weer
We zijn hier aan de oever van een machtige rivier
De andere oever is daarginds, en deze hier is hier
De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant
Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland
En dit heet dan de overkant, onthoudt u dat dus goed
Want dit is van belang als u oversteken moet
Dat zou nog best eens kunnen, want er is hier veel verkeer
En daarom vaar ik steeds maar vice versa heen en weer

Heen en weer
Heen en weer
Heen en weer
Heen en weer

Ik breng de mensen heen, ik breng anderen weer terug
Mijn pont is als het ware ongeveer een soort van brug
En als de pont zo lang was als de breedte van de stroom
Dan kon hij blijven liggen, zei me laatst een econoom
Maar dat zou dan weer lastig zijn voor het rivierverkeer
Zodoende is de pont dus kort en gaat hij heen en weer
Dan vaart hij uit, dan legt hij aan, dan hij steekt hij weer van wal
En ondertussen klinkt langs berg en dal mijn hoorngeschal

Heen en weer
Heen en weer
Heen en weer
Heen en weer

En als de pont dan weer zijn weg zoekt door het ruime sop
Dan komen er werktuiglijk gedachten bij me op
Zo denk ik dikwijls over het geheim van het bestaan
En dat ik op de wereld ben om heen en weer te gaan
Wij zien hier voor ons oog een onverbiddelijke wet
Want ik als ik niet de veerman was, dan was een ander het
En zulke bedenksels heb ik nu de hele dag
Soms met een zucht van weemoed, dan weer met een holle lach
(Hahahahahaha)

Heen en weer
Heen en weer
Heen en weer
Heen en weer
Heen en weer (Heen en weer)
Heen en weer (Heen en weer)
Heen en weer (Heen en weer)
Heen en weer (Heen en weer)
Heen en weer (Heen en weer)
Heen en weer (Heen en weer)
De boot is vol!
(Heen en weer, heen en weer)
Ik zeg: "De boot is vol!"
(Heen en weer, heen en weer)
Stap niet de boot, hij is vol!
(Heen en weer, heen en weer)
Blijf aan de wal, meneer, u ziet toch dat de boot vol is!
(Heen en weer, heen en weer)
Toe nou mensen, kom toch niet in deze volle boot!
(Heen en weer, heen en weer)
Ga nou weg mensen, dat loopt nog verkeerd af
(Heen en weer, heen en weer)
Wees nou verstandig mensen!
(Boem!) (Geluid van zinkende boot)

» Carnisselande


 

2005: Zuidas

Lector Jeroen Boomgaard vraagt Orgacom onderzoek te doen naar verbanden of patronen in de driehoek gemeente, kunstenaars en projectontwikkelaars op de Zuidas. Orgacom formuleert de hoofdvraag van het onderzoek als: "Hoe kunnen kunstenaars bijdragen in de keuzeprocessen rond de ontwikkeling van de Zuidas?" Het onderzoek van Orgacom resulteert in een viertal workshops met betrokken partijen in de Zuidas. Tijdens de workshops staan een aantal dilemmas en misverstanden centraal die in de Zuidas spelen. De uitkomsten dienen als voorbeeld en discussiestuk voor kunstenaars en andere partijen die zich bezighouden met kunst in de openbare ruimte. Over het onderzoek wordt in artikelvorm gepubliceerd zodat de bevindingen voor een bredere groep geïnteresseerden toegankelijk zijn.



Jaarverslag
Een jaar in het wild, door de Lector Kunst en Openbare Ruimte
download nederlands document: » Jaarverslag
27Kb.doc

Kunstwerk
Het uineindelijke resultaat van het kunstproject is een greep uit de dagelijkse berichtenstroom over de zuidas in 2030.
download engels document: » Kunstwerk
92Kb.doc

 

2005: Interessi Zero

Orgacom exposeerde een dialoog strippenkaart in bovengenoemde Italiaanse tentoonstelling in de Stadsgalerie van hedendaagse kunst in Trento. Aangezien Orgacom een uurtarief rekent aan organisaties en groepen in plaats van kunstobjecten te verkopen aan private personen, is het normaliter niet mogelijk voor individuele kunstverzamelaars om kunstwerken van Orgacom aan te schaffen. Omdat Orgacom haar concept ook naar individuen wil communiceren, heeft zij een kunstwerk gemaakt speciaal voor dit doel.

Begeleidende tekst bij het werk
In 2002, gedurende de Christie's veiling 'Sold' (4,5 en 6 oktober 2002), verkocht Orgacom tien uur conversatie in de vorm van een 'dialoog strippenkaart'. De 'dialoog strippenkaart' geeft kunstliefhebbers of -collectioneurs de gelegenheid om Orgacom uit de eerste hand te ervaren. Zoals al duidelijk wordt uit het woord 'communicatie' in de naam Orgacom, maakt dialoog een substantieel deel uit van Orgacom's werk. De strippenkaart geeft de eigenaar het recht om tien uur dialoog met Teike Asselbergs en Elias Tieleman. Elke strip staat voor één uur conversatie. De gespreksvorm van de conversatie is voorgeschreven op de strippenkaart: gepraat over koetjes en kalfjes, onenigheid, verificatie, brainstormen, confessies, zakelijk gepraat, dialoog, debat, roddel and grappenmakerij. Als een conversatie is beëindigd, signeren beide kunstenaars en de kunstverzamelaar de gebruikte strip. Conversaties kunnen apart van elkaar gehouden worden of achter elkaar. In het geval dat de strippenkaart wordt doorverkocht nadat er al strippen zijn gesigneerd, dan kan de nieuwe eigenaar conversaties boeken voor die strippen zie nog ongebruikt zijn.

De 'dialoog strippenkaart' werd door Christie's verkocht aan een kunstverzamelaar in Straatsburg (Frankrijk) vergezeld door een brief en bewijs van echtheid gesigneerd door de kunstenaars. Dat is gebruikelijk bij conceptuele kunst. Maar de nieuwe eigenaar van het werk was niet bereid om geld te betalen aan Christie's tenzij de strippenkaart zelf ondertekend was door de kunstenaars. Dit vormde een probleem voor Orgacom aangezien er nog geen enkele conversatie had plaatsgevonden en de kunstenaars niet trouw zouden blijven aan hun eigen concept als ze de strippenkaart onder die condities zouden signeren. Orgacom besloot om geen handtekeningen te zetten. Omdat het kunstwerk officieel verkocht was, wilde Christie's het werk niet aan de eigenaar overhandigen voordat deze had betaald. Op een goede ochtend, tussen aansluitende vluchten, stand de kunstverzamelaar woedend op de stoep bij Christie's (Amsterdam) en eiste dat het probleem opgelost zou worden voordat hij op het volgende vliegtuig stapte. Orgacom zei tegen Cristie's dat het probleem opgelost zou zijn als Orgacom slechts een uur met de man kon praten. Christie's weigerde dit aangezien zij geen details over de verzamelaar wilde verstrekken aan Orgacom. Christie's wilde Orgacom niet betalen omdat de nieuwe eigenaar dat ook niet gedaan had bij hen. Orgacom wilde het werk ook niet terugnemen. Op dit moment is de strippenkaart nog steeds in het kantoor van Christie's in Amsterdam.

Concept
De 'Dialoog strippenkaart' speelt met twee economische waardesystemen; een is dat van het uurtarief en de ander is dat van de waarde van een kunstobject dat gesigneerd is door een bekende kunstenaar/brand. Als een gewone strippenkaart wordt afgevinkt neemt de waarde ervan af; de strippen kunnen dan niet meer gebruikt worden en zijn daarom zonder waarde. Als dezelfde strippen een kunstwerk zijn, dan geldt dat hoe meer authentieke handtekeningen van kunstenaars en verzamelaars en verwijzingen naar interessante eigendom geschiedenissen, hoe waardevoller het kunstwerk wordt. Of de verzamelaar uit Straatsburg dit concept erg goed heeft begrepen of juist helemaal niet blijft tot op heden een mysterie voor Orgacom.

De tentoonstelling
De tentoonstelling onderzoekt, met behulp van artistieke reflectie, een fundamentele eigenschap van hedendaagse samenlevingen en culturen: de evolutie van het economische systeem. De tentoonstelling plaatst kunstenaars die een meer beschrijvende aanpak hebben naast kritische kunstenaars, op een manier die resulteert in onverwachte interferenties tussen hen die vandaag de dag het spel van de markt spelen en hen die het manipuleren om nieuwe vormen van economie uit te vinden.

Deelnemende kunstenaars
0100101110101101.org
K Foundation
The Atlas Group
Yves Klein
Michael Blum
Vitaly Komar & Alexander Melamid
Marcel Broodthaers
Christoph Büechel
Mathieu Laurette
Bureau of Inverse Technology
Anibal Lopez
Cai Guo-Qiang
Mark Lombardi
Capital
Cildo Meierles
Maurizio Cattelan
Antoni Muntadas
Claude Closky
Takashi Murakami
Minerva Cuervas
Orgacom
Marcel Duchamp
Philippè Parreno
Maria Eichhorn
Cesare Pietroiusti
Pinot Gallizio
Proyecto Venus
Rainer Ganahl
Michael Rakowitz
Hans Haacke
Santiago Sierra
Marianne Heier
Superflex
Pierre Huyghe
Pascale Marthine-Tayou
Fabrice Hybert
Marco Vaglieri
Christian Jankowski
Carlo Zanni

» TK Magazine

» Work art online

» Nederlandse ambassade in Rome